Forum Wyrzyska Kolejka Powiatowa - Wirsitzer Kreisbahn Weißenhöhe Strona Główna Wyrzyska Kolejka Powiatowa - Wirsitzer Kreisbahn Weißenhöhe
Forum Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej Białośliwie - Tworzymy Historię ! - Nie Boimy Się Prawdy!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trasa do Koronowa i most !!!
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wyrzyska Kolejka Powiatowa - Wirsitzer Kreisbahn Weißenhöhe Strona Główna -> AKTUALNOŚCI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RadekO
Administrator



Dołączył: 22 Sie 2007
Posty: 1422
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białośliwie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:22, 10 Kwi 2008    Temat postu: Trasa do Koronowa i most !!!

Tędy biegła linia do Koronowa przez most, który dziś służy przechodniom jako ścieżka ze Stopki i Okola do Koronowa (oczywiście przez most) skracając drogę pieszym i rowerzystom. Torowisko i podkłady zostały zdjęte jak kopano z koronowa kanalizacje właśnie przez nasyp.

Trasa biegła w dół aż do mostu, rozmawiałem z hamulcowym Panem Jankiem, który kiedyś pracował na Kolejce w Białośliwiu - opowiadał że zawsze jak jechali do Koronowa miał strach i przed mostem wyskakiwał (miał lęk wysokości mówi) wsiadał dopiero jak skład przejechał.

Swoją drogą taki śliczny i unikatowy most wąskotorowy w skali Europy wpisany do UNESCO a tak zapuszczone wokół niego. Coś powinni z tym zrobić.

Most unikatowy w Europie jak już pisałem, wysoki na 18 metrów o długości 120 m, oddany do użytku w 1985 r (tak jak Kolejka Białośliwie)
Do początków 1992 roku był użytkowany chociaż odbywał sie na min tylko ruch towarowy. Prawdopodobnie most był budowany na miejscu musiała byc jakaś kuźnia przewoźna albo coś tego typu bo jak przewieść takie duze elementy nie było wtedy takiej techniki i dźwigów.


W tle cegielnia w Okolu dawniej kolejka dowoziła do cegielni potrzebny materiał a zabierała cegiełki. Przewozili tez przez most buraki cukrowe i inne materiały może nawet węgiel.

Przepraszam za słaba jakość zdjęć już niedługo postaram sie o coś lepszego.


Fotki wykonane 19 sierpnia 2007


[link widoczny dla zalogowanych]


I w kierunku mostu, trasa biegnie w dół a odcinkami to aż wierzyć sie nie chce że aż tak niebezpiecznie - dół i ostry zakręt


[link widoczny dla zalogowanych]

Tutaj było najniebezpieczniej bardzo mocno w dół

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]




Ostatni niebezpieczny zakręt i most. Twierdzono że bardzo narażony zakręt na wykolejenia. Ciekawe jak wstawiali skład jak sie wykoleił na moście albo tuz przed.


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]



Od strony Koronowa, widać władze zabezpieczyli jakoś most oraz położyli nowe deski na moście no nie wszędzie ale w 2004 chyba były braki.


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]



Za mostem już w Koronowie (widok trasy w kierunku mostu) nie ma żadnych śladów po kolejce ostała sie tylko połówka podkładu !!!! w jednym miejscu.



[link widoczny dla zalogowanych]



[link widoczny dla zalogowanych]


W oddali widoczna oczyszczalnia ścieków most jest położony 60 m od niej dlatego pod mostem jest zainstalowana gruba rura ściekowa:)


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez RadekO dnia Nie 22:38, 03 Sie 2008, w całości zmieniany 37 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lisiogonek
Znawca



Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:38, 10 Kwi 2008    Temat postu:

Moje zdjęcia nie są takie ładne....Ale ja też rozmawiałem z pewnym panem, byłym pracownikiem warsztatów kolejowych w Koronowie. Sporo opowiadał o kolejce i wszystkim co było z nią związane... Ja zapamiętałem opowieść o służbowej wyprawie z Koronowa do Białośliwia, przede wszystkim że bardzo pobudziła moją wyobraźnię. Tyle kilometrów po 600mm torze.....nie wiem ile czasu im to zajęło ale pewnie cały dzień. Ten pan polecał mi rozmowę z byłym maszynistą. Panie Adminie to chyba Pan lubi? Trzeba wybrać się tam i pogadać. postaram się podesłać parę fotek z tego mostu i okolic....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GPU
Aktywny



Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hel
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:26, 10 Kwi 2008    Temat postu:

Masz może fotki samej stacji w Koronowie i warsztatów. Kiedyś z Helu wozili tam tabor do naprawy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RadekO
Administrator



Dołączył: 22 Sie 2007
Posty: 1422
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białośliwie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 9:30, 11 Kwi 2008    Temat postu:

Jako że nie mogę zamieszczać zdjęci autora bez jego zgody to przesyłam link do nich.


[link widoczny dla zalogowanych]

Stacja z 2000r. tuż przed rozbiórką innych fotografii nie mam, dziś po niej nie ma śladu, kolega mówił że chyba coś tam wybudowali na tym miejscu z tego co ja tam jeździłem to chyba jakieś osiedle domków.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atterdag
Zaawansowany



Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków / Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 12:57, 04 Lis 2008    Temat postu:

Na miejscu dawnych zakładów naprawczych w Koronowie miała powstać hala targowa dla mieszkańców Koronowa. Swego czasu głośną była sprawa wyburzenia zabytkowych zabudowań (były wpisane do rejestru zabytków), ale ostatecznie sprawa przycichła. Aktualnie w Koronowie, poza mostem na Okolu trudno znaleźć jakieś ślady po kolejce... a o ile dobrze niemieckie Messtischblatty prawią istniała również nitka łącząca sieć BKD z bocznicą normalnotorową za stacją Koronowo.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lisiogonek
Znawca



Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:12, 04 Lis 2008    Temat postu:

Byłem tam teraz 1 listopada przy okazji odwiedzenia cmentarza w Koronowie. Nowa hala wygląda na całkiem już wykończoną i nie ma śladu po warsztatach.
Atterdag napisał:
a o ile dobrze niemieckie Messtischblatty prawią istniała również nitka łącząca sieć BKD z bocznicą normalnotorową za stacją Koronowo.


Polskie mapy z 1936 roku również wskazują istnienie tego łącznika. Miał on przebiegać mniej więcej od miejsca gdzie tory wychodziły z działek na ulicę w kierunku bocznicy normalnotorowej. W zeszłym roku jadąc tą ulicą widziałem w conajmniej dwóch miejscach torowisko...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atterdag
Zaawansowany



Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków / Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 8:48, 14 Lis 2008    Temat postu:

A oto pozostałości po drugiej stronie rzeki, za terenem oczyszczalni. Po dawnym torowisku aktualnie biegnie nieutwardzona droga. Istnieją rowy odwadniające na jego skraju i pozostałości po słupach. Do tego gdzieniegdzie spod piasku wyzierają inne pamiątki.



Co ciekawe w samym Koronowie większość przejazdów została rozebrana lub zaasfaltowana. Pozostał krótki odcinek torów na łuku odchodzącym od ulicy Szkolnej w stronę mostu w Okolu oraz chwilę wcześniej zabudowany PolBrukiem przejazd.



A to już sama stacja. W tym miejscu znajdowała się równia stacyjna.



I ostatki już. Budynek stacji i detal na jego murze.





Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RadekO
Administrator



Dołączył: 22 Sie 2007
Posty: 1422
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białośliwie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 9:36, 14 Lis 2008    Temat postu:

No kolego gratuluje ja szukałem takich szczegółów w Koronowie i tylko ta droga mi się rzuciła w oczy. Jako Administrator forum jestem z Ciebie zadowolony same ciekawe posty. Zapraszam do Białośliwia mój nr tel masz w dziale kontakt.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lisiogonek
Znawca



Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 0:17, 15 Lis 2008    Temat postu:

Ten odcinek widziałem który widać na zdjęciu oraz bliżej stacji (ale jeszcze na tej ulicy) w trawniku ładnych parę metrów. Może rozebrali już ten kawałek? Pewien człowiek z Koronowa (notabene były pracownik warsztatów) sugerował że rozbiórka torowiska w samym Koronowie tyczyła się głównie stacji, a na szlaku miałoby ocaleć sporo odcinków...Moje obserwacje w terenie nie potwierdzają tej wersji. Już na fimie z 92' widać że parowóz Tx 1112 dojechał tylko kawałek za most; widać że dalej przejazdu nie było nawet w tamtych latach, cóż więc dopiero później...A sam łącznik do torów 1435mm musi bardzo długo nie istnieć skoro budynki zostały postawione na nim...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GPU
Aktywny



Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hel
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:12, 12 Maj 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Jaki pojazd może być na tym moście?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lisiogonek
Znawca



Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:36, 12 Maj 2009    Temat postu:

Widać tzw "mordka" czy jak go tam zwali za nim wagon do kajaków i z tyłu zwykłe wagoniki . Czyli typowy pociąg do obsługi spływu kajakowego...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GPU
Aktywny



Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hel
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 0:14, 13 Maj 2009    Temat postu:

Można określić jaki to są lata, dla kogo takie składy formowano, kiedy zaprzestano itp.? Czy takie wagony do kajaków sie zachowały?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez GPU dnia Śro 0:15, 13 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atterdag
Zaawansowany



Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków / Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 0:35, 13 Maj 2009    Temat postu:

Uuuuuu.... zdjęcie naprawdę wiekowe. Nie pamiętam kiedy "mordki" dokładnie służyły na trasach BKD, ale patrząc na krajobraz i zbocza, na których teraz rośnie sobie ponad 40 letni las łatwo się domyślić iż jest to okres przedwojenny, tudzież tuż po wojnie. Do wtedy też sensowne były spływy kajakowe (po wybudowaniu zapory zmienił się zupełnie charakter rzeki poniżej). Wątpię by wagony przetrwały, może znalazłyby się jakieś informacje w książce Koleje Wąskotorowe Regionu Bydgoskiego. Na pewno widziałem tam jakieś zdjęcie pokazujące je z bliska.

PS Podejrzewam, że nie byłoby problemu z zaadaptowaniem platformy do przewozu kajaków.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Atterdag dnia Śro 0:38, 13 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GPU
Aktywny



Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hel
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 11:04, 13 Maj 2009    Temat postu:

Znalazłem jeszcze taką fotkę z prawdopodobnie tego samego okresy.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atterdag
Zaawansowany



Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków / Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 11:23, 13 Maj 2009    Temat postu:

Dokładnie. I nawet data jest podana. Sierpień 1937. Zdjęcie wykonane jednak najprawdopodobniej na przystanku w Smukale, możliwe, że koło dawnej Restauracji Leśnej (strasznie tam teraz teren zarósł). Pociągi prowadzące kajaki do spływów z tego co czytałem kiedyś prowadzone były w weekendy. Prawdopodobnie ustały wkrótce po wojnie. Kaskadyzacja doliny Brdy nastąpiła w latach 60, a w 1969 roku ostatecznie zawieszono przejazdy na tym fragmencie BKD.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wyrzyska Kolejka Powiatowa - Wirsitzer Kreisbahn Weißenhöhe Strona Główna -> AKTUALNOŚCI Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin