RadekO
Administrator
Dołączył: 22 Sie 2007
Posty: 1422
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białośliwie Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 13:23, 28 Lis 2013 Temat postu: GLs30 "IMELDA" |
|
|
Z Interloku przyjechała lokomotywa GLs30 "IMELDA" prawdziwy rarytas w Białośliwiu.
GLs-ka przechodzi testy trakcyjne.
[link widoczny dla zalogowanych]
Trochę info:
Geneza
Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły Fablok oraz ZNTK Poznań, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych. Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy głównie w cegielniach.
Konstrukcja
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.
Bibliografia
Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 168-170, 208.
http://pl.wikipedia.org/wiki/GLs30
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez RadekO dnia Czw 13:32, 28 Lis 2013, w całości zmieniany 5 razy
|
|